Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

JAK PŘEŽÍT POSLEDNÍ NOC 

Naposledy aktualizováno 14.2.2016

Konečně! Je tu poslední noc. Po ní rozkvete ligové fotbalové jaro. Napětí graduje. Jak se předvede armáda zimních posil? Kdo z nich v sobotu nastoupí? Kolik zvědavců najde cestu na tribuny? Proklouzne červenobílý tým po hladových letech do evropských pohárů? Otázky víří mozkovými závity a odhánějí spánek. To bude dlouhá noc…

Nabízí se řešení. Klopffff! Plechovka piva otevřena, obrazovka v pohotovosti. Jasně – místo marného převalování v peřinách vyladit formu u fotbalového filmu! Co třeba navštívit kolébku kopané prostřednictvím Fotbalové horečky, přepisu románu arsenalisty Nicka Hornbyho, či hraného vyprávění Prokletý klub o úskalích krátké trenérské mise Briana Clougha u Leeds United nebo sondy do života hooligans ve filmu The Football Factory? Zaťatí Muži v offsidu, kopáči z Okresního přeboru a rudé Proč?, to je zas česká klasika.

Zalovit lze i v aktuální tvorbě. Kupříkladu program loňského 50. ročníku karlovarského filmového festivalu nabídl hned tři filmy, které nesly různě silný fotbalový otisk.

Nejvíce snímek argentinského režiséra Adriána Binieze s názvem Záložník z Talleres (El 5 de Talleres). Jeho hrdinou je šťastně ženatý kapitán lokálního mančaftu, kterému v pětatřiceti zvoní fotbalová hrana. Kariéra místního hrdiny s číslem 5 je pomalu u konce. Život nalajnovaný šňůrou tréninků a zápasů mizí, vyvstává potřeba řešit nové úkoly. Dodělat kdysi opuštěnou střední školu, rozjet podnikání (ale jaké?). Ještěže se kapitán může opřít o chápající rodinu (byť zrovna otec by rád synka ještě viděl na hřišti) i kamarády z klubu. Film bez laciných fotbalových klišé, plný životných postav a hořkosladké uvěřitelné každodennosti.  Je to tak – „Číslo 5 žije“, ale už jinak.

To do filmu Mustang se fotbal dostane jen zcela okrajově, zato s výrazným symbolickým akcentem. Turecká režisérka Deniz Gamze Ergüvenová se ve svém debutu oceněném i na loňském canneském festivalu s vervou zakousla do vyobrazení neradostného dospívání pěti mladých sester na nábožensky upjaté turecké vesnici. Jejich snaha o prosazení vlastní cesty životem je svírána mantinely, které pro roli ženy navršila islámská věrouka. Fotbal tu hraje roli záblesku z jiného (lepšího) světa. Ten záblesk má reálný základ – istanbulský tým Fenerbahce musel kvůli výtržnostem svých fanoušků sehrát na podzim 2011 soutěžní zápas proti Manisasporu bez diváků. Nakonec do hlediště směly ženy a děti do dvanácti let, navíc zadarmo. To bylo výzvou k trochu pohádkové cestě do bájného velkoměsta i pro naše filmové hrdinky, aby se 40 tisícovkami kolegyň poznaly elektrizující opojení z fotbalového fandění a krátkodeché volnosti.

Nad ránem si můžeme dopřát chvilku fotbalové poezie. San Siro – nedlouhá, o to intenzivnější báseň o stadionu, monstru či chrámu. Tak lze vnímat milánskou arénu, společný domov místních rivalů – AC a Interu. Režisér Yuri Ancarani skládá poctu obří stavbě, rekonstruované pro zápasy MS 1990 podle projektu tria architektů Ragazzi-Hoffer-Finzi. Betonové věže, deštěm zmáčené pusté asfaltové plochy. Kilometry kabelů. Řinčení klíčů v zámcích desítek bran a dveří. Šero postupně rozpouštěné výkonnými reflektory. Lidský mumraj. V labyrintu tajemných chodeb kráčejí hráči, do závěrečných titulků zní majestátní hudba…

Za oknem se v tmavé obloze objevuje světlý řez. Noc začíná prohrávat. Ligové jaro je tu! To to trvalo.

Vlastimil Váňa

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.